Thesis: Cloud computing for multimedia applications

Cloud computing for multimedia applications

In the context of the research activities of the Internet Media Group concerning processing and transmission of multimedia signals, we are looking for a master thesis student with strong interest in experimenting existing cloud computing technologies and services (e.g., Amazon Elastic Compute Cloud (EC2), Google App Engine, Microsoft Azure) in order to investigate and develop a framework aimed to facilitate the speed-up of generic research-oriented multimedia applications developed by the Internet Media Group itself (e.g., parallel encoding and processing, investigation of perceptual importance of multimedia packets, simulations of multimedia communications over lossy channels, etc.)

Requirements:

• Good knowledge of programming techniques
  • Knowledge of C language (possibly C++, but not strictly required), Java, Python is a plus
  • Good ability to use/adapt existing libraries/API starting from documentation/examples (which are available in the previously mentioned cloud computing environments)
  • [Optional] Knowledge as a user of virtual machines and environments
  • [Optional] Knowledge of parallel and concurrent programming techniques
  • [Optional] Good knowledge of the GNU/Linux environment is appreciated

If interested, for more information write to: masala at polito dot it, carotti at polito dot it, servetti at polito dot it

Italian description:

Nell’ambito delle attività di ricerca dell’Internet Media Group riguardo l’elaborazione e la trasmissione di informazioni multimediali, si ricerca uno studente interessato a sperimentare tecnologie di cloud computing esistenti (per es. Amazon Elastic Compute Cloud (EC2), Google App Engine, Microsoft Azure, ma anche piattaforme open source per la realizzazione di cloud) al fine di studiare e sviluppare un framework che ne faciliti l’utilizzo per l’accelerazione di generiche applicazioni multimediali orientate alla ricerca, sviluppate dal gruppo stesso (per es. codifica parallela, studio di importanza percettiva dei pacchetti multimediali, simulazione di comunicazioni multimediali su canali con perdita di pacchetti, ecc.)

Requisiti :

• Buona conoscenza delle tecniche di programmazione
  • Conoscenza del linguaggio C (e possibilmente C++ ma non indispensabile), Java, possibilmente Python
  • Buona capacita’ di utilizzo/adattamento di librerie/API a partire da documentazione/esempi (principalmente messe a disposizione dagli ambienti cloud citati)
  • [Opzionale] Familiarita’ con l’utilizzo di macchine e ambienti virtuali
  • [Opzionale] Conoscenza di tecniche di programmazione parallela
  • [Opzionale] E’ gradita una buona conoscenza di GNU/Linux.

Se interessati contattare: masala at polito dot it, carotti at polito dot it, servetti at polito dot it