Thesis: Multimedia algorithms on GPUs

Multimedia algorithms on GPUs

In the context of the research activities of the Internet Media Group concerning processing and transmission of multimedia signals, we are looking for a master thesis student that will explore the OpenCL programming framework in order to investigate its suitability for a number of algorithms commonly found in the multimedia field. OpenCL is a programming framework suitable to write programs that run on heterogeneous platforms including CPU, GPUs, DSPs, etc. The thesis will investigate the issues encountered when converting the most important algorithms commonly found in video encoders and decoders for the OpenCL environment. Some tests will be performed using a recent Nvidia graphic board, available in our lab, supporting OpenCL in the Linux or Windows environment.

• Good ability in programming, C language
  • Good ability in learning by examples and understanding API documentation
  • Knowledge of the basic building blocks of video encoders/decoders.
  • Good results in attending the course “Processing and Transmission of Multimedia Signals” (ETIM) is a plus.
  • [Optional] Good knowledge of the GNU/Linux environment is appreciated

For more information please write to enrico dot masala at polito dot it.

Algoritmi per il multimedia nel contesto GPU

Nell’ambito delle attività di ricerca dell’Internet Media Group riguardo l’elaborazione e la trasmissione di informazioni multimediali, si ricerca uno studente laureando interessato a esplorare il framework di programmazione OpenCL per verificare la sua utilizzabilita’ per algoritmi di processamento di informazioni comunemente utilizzati nel campo multimediale. OpenCL e’ un framework di programmazione adatto a scrivere programmi che girano su piattaforme eterogenee che includono CPU, GPUs, DSPs, ecc. La tesi studiera’ le problematiche che si incontrano nel covertire i principali algoritmi comunemente utilizzati nei codificatori e decodificatori video quando sono portati nell’ambiente OpenCL. Alcuni tests prestazionali saranno effettuati usando una scheda grafica Nvidia di ultima generazione, disponibile nel nostro laboratorio, che supporta OpenCL in ambiente Linux o Windows.

• Buona conoscenza delle tecniche di programmazione, e del linguaggio C
  • Buona capacita’ di imparare da esempi di codice e di compresione di documentazione di API
  • E’ gradito aver frequentato con profitto il corso di Elaborazione e Trasmissione di dati Multimediali (ETIM)
  • [Opzionale] E’ gradita una buona conoscenza di GNU/Linux

Per ulteriori dettagli contattare enrico dot masala at polito dot it.