Thesis: Video quality analysis using large scale datasets

In the context of the research activities of the Internet Media Group, we are looking for a master thesis student with strong interests in investigating techniques to analyze video quality especially relying on large scale subjectively annotated datasets (already available). The student will mainly work on extracting features from these datasets to estimate the subjective quality of the video content, and then analyze their performance in terms of computational complexity and visual quality using state of the art measures such as Netflix VMAF. The activity can leverage servers available to the research group. The activity does not require to be physically present at the Politecnico.

• Reasonable knowledge of Unix/Linux (basic shell scripting), being able to compile already available C programs
  • Reasonable knowledge of digital multimedia signal coding tools, i.e., being able to encode/decode a video and evaluate the resulting quality. A reasonably good mark in the “Internet Video Streaming” course (or the older course “Elaborazione e trasmissione di informazioni multimediali” course) is strongly appreciated but not strictly required if the student is strongly motivated.

If interested, for more information write to: enrico dot masala at polito dot it

Nell’ambito delle attività di ricerca dell’Internet Media Group, si ricerca uno/a studente/studentessa interessato/a a studiare tecniche per l’analisi della qualita’ video in particolare utilizzando dataset, annotati soggettivamente, di grandi dimensione (gia’ disponibili). Lo/a studente/studentessa lavorera’ principalmente all’estrazione di caratteristiche (features) da questi datasets che siano utili per stimare la qualita’ soggettiva del contenuto video, e poi ad analizzare le prestazioni delle tecniche in termini di complessita’ computazionale e qualita’ visiva tramite, per esempio, sistemi stato dell’arte come il VMAF di Netflix. L’attivita’ si potra’ avvalere di server a disposizione del gruppo di ricerca. L’attivita’ non richiede di essere fisicamente presenti al Politecnico.

• Ragionevole conoscenza di Unix/Linux (scripting di shell di base), capacita’ di compilare programmi C gia’ disponibili
  • Ragionevole conoscenza delle rappresentazioni digitali dei segnali multimediali, ossia essere in grado di codificare/decodificare un video. Un buon voto nel corso di “Internet Video Streaming” (o nel precedente Elaborazione e Trasmissione di dati Multimediali (ETIM)) e’ preferibile ma non strettamente richiesto se lo/a studente/studentessa e’ fortemente motivato/a.

Se interessati contattare: enrico dot masala at polito dot it